Welke grote modetrend er nu hip is of welke stijlfouten je niet meer kan maken is in deze tijd niet belangrijk, de Nederlandse bevolking houdt zich nog maar met één ding bezig; het coronavirus. Een paar weken terug, in de tijd dat het COVID-19 net arriveerde in Italië, schreven we al over wat het virus betekent voor de mode-industrie. Inmiddels is het geen ver van je bed show meer en worden ook in Nederland ingrijpende maatregelen getroffen. Diverse shops anticiperen hierop en passen hun beleid aan. In dit overzicht vind je de maatregelen terug van diverse shops, zoals de situatie momenteel is.

Shops en bijbehorende maatregelen

Hieronder volgt een lijst met maatregelen van diverse winkels. Niet iedere winkel treft maatregelen of heeft dit openbaar gemaakt. De lijst is daardoor een momentopname. Bij grote veranderingen zullen wij je uiteraard informeren.

Adidas

Vooralsnog blijven alle Adidas winkels en de online shop open. De retourperiode voor online aankopen is aangepast van 30 dagen naar 100 dagen. Zit je in quarantaine of is het postkantoor gesloten wegens het coronavirus? Dan raadt Adidas aan om contact op te nemen met de klantenservice.

Amazon

Amazon wil 10.000 mensen aannemen in de Verenigde Staten wegens de extra vraag die is ontstaan door het coronavirus. Het bedrijf richt zich hierbij op horecamedewerkers, personeel uit de entertainmentwereld en de reissector. Doordat deze branches vrijwel stil liggen door het coronavirus wil Amazon het personeel een tijdelijke baan aanbieden totdat de situatie weer normaliseert. Of Amazon ook een vergelijkbare maatregel in Nederland overweegt is nog niet bekend.

ASOS

Webshop ASOS opereert zoals je dat van hen gewend bent. De geplande bezorgdatum kan je terug vinden tijdens het afrekenproces.

De Bijenkorf

De Bijenkorf voert voor al hun winkels aangepaste openingstijden in. Dat houdt in dat de Bijenkorf filialen voorlopig open zijn van 13.00 tot 18.00 uur. De evenementen voor privilege members zijn tot nader order geannuleerd. Ook voor beautyadviezen op de make-upafdeling kan je voorlopig niet terecht.

Converse

Converse heeft sinds 16 maart alle winkels in de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, West-Europa en Australië gesloten. Online bestellen blijft voor deze landen wel mogelijk.

Decathlon

Sportwinkel Decathlon heeft voor alle filialen beperkte openingstijden ingesteld en laat een maximaal aantal bezoekers per keer naar binnen. De telefonische klantenservice is wegens het thuiswerkadvies gesloten. Voor vragen kan je terecht via Whatsapp, Facebook, mail en de online chat. Bestellen in de Decathlon webshop verloopt zoals je dat gewend bent.

De online drogist

Wegens extreme drukte kondigt de Online Drogist aan dat klanten rekening moeten houden met een vertraagde levering van ongeveer 5 werkdagen.

Drogisterij.net

Drogisterij.net laat weten dat door extreme drukte zij vertraging hebben opgelopen bij de levering van de bestellingen. Hoelang deze vertraging is, is niet bekend.

HEMA

De HEMA winkels blijven zo veel mogelijk open. Omdat HEMA verwacht dat klanten meer online zullen bestellen bieden ze gratis levering vanaf 15 euro aan. Normaal betaal je geen verzendkosten van 3,95 als je vanaf 25 euro besteld.

Holland & Barret

Bij Holland & Barret kan nog zonder zorgen besteld worden. Wel kan de levering van pakketten met 3-5 werkdagen vertraagd worden wegens grote drukte.

Mediamarkt

De winkels van Mediamarkt blijven open, al dan niet met aangepaste openingstijden, net als dat online bestellen nog steeds mogelijk is. Wel zijn alle workshops in de winkel geannuleerd, wordt er 1,5 meter afstand gehouden en geen handen geschud.

Nelson

De Nelson winkels blijven open, maar wel met aangepaste openingstijden. Online bestellingen draaien door zoals je dat gewend bent.

Nike

Nike heeft sinds 16 maart alle winkels in de Verenigde Staten, Canada, West-Europa, Australie en Nieuw Zeeland gesloten tot minimaal vrijdag 27 maart. De winkels in Zuid-korea, Japan en grote delen van China zijn inmiddels weer open. Online shoppen kan altijd bij Nike zoals je dat van hen gewend bent.

Omoda

Omoda houdt de winkels voorlopig open, maar treft wel een aantal voorzorgsmaatregelen. Het maximaal aantal bezoekers in de winkel wordt beperkt, er kan alleen nog met pin betaald worden, er worden geen (kinder)voeten opgemeten en ook fysieke hulp bij het passen van schoenen kan niet gegeven worden. De getroffen maatregelen hebben geen effect op online bestellingen.

Superdry

Zowel de winkels als de online shop van Superdry gaan door zoals je gewend bent. Wel is het retourbeleid verlengt. Waar je eerst 28 dagen had om te retourneren is dat nu omhoog bijgesteld naar 60 dagen.

Van den Assem

Van den Assem geeft aan de winkels open te houden met aangepaste openingstijden. Ook meld Van den Assem op de site dat ze rekening houden met de richtlijnen van PostNL. Zo wordt de bestelling contactloos afgeleverd en tekent de bezorger, met toestemming, de ontvangstbevestiging.

Wehkamp

Bij Wehkamp kan nog gewoon besteld worden en wordt er geleverd door partners DHL en Dynalogic. Mocht je een groot product bestellen, zoals witgoed, dan wordt je bestelling alsnog in huis afgeleverd. Door de bezorgers wordt 1,5 meter afstand gehouden en menselijk contact wordt vermeden.

Maatregelen PostNL, DHL & DPD

De meeste maatregelen hierboven draaien om de fysieke winkels. Voor online winkelen zijn bedrijven vaak afhankelijk van bezorgdiensten als PostNL, DHL en DPD. Daarom beschrijven we ook in het algemeen welke maatregelen de bezorgdiensten hebben getroffen.

PostNL

PostNL houdt de algemene richtlijnen van het RIVM en andere autoriteit aan. Het virus kan volgens het RIVM niet worden overgedragen op post, pakketten ov andere zendingen en daarom zet PostNL zijn dienstverlening voort.

De geadviseerde hygiëne-maatregelen worden ook door bezorgers nageleefd en zij vermijden fysiek contact. Ze houden 1,5 meter afstand waardoor pakketten niet meer worden overhandigd. De bezorger belt aan, zet de zending op de grond, neemt afstand en wacht tot jij het pakket in ontvangst hebt genomen.

Voor post en pakketten waarvoor getekend moet worden geldt ook een contactloze bezorging. PostNL vraagt ontvangers een geldig legitimatiebewijs bij de hand te hebben en de laatste drie tekens door te geven aan de bezorger. De bezorger kan dan in naam van jou de ontvangstbevestiging tekenen.

Zit je in quarantaine en ligt er een pakket klaar bij een PostNL punt? Dan is het mogelijk om iemand anders je pakket op te laten halen. Hiervoor moet diegene wel een geldig legitimatiebewijs meenemen en de Track & Trace code.

Wat betreft internationale zendingen zijn er momenteel uitzondering. Wil je een pakket versturen naar het buitenland of bij een buitenlandse webshop een bestelling plaatsen? Kijk dan eerst hier om te zien of er verstoringen zijn met pakketbezorging in het desbetreffende land.

DHL & DPD

Net als PostNL nemen ook DHL en DPD maatregelen. DHL heeft laten wetend dat een handtekening zetten voor ontvangst ook door de bezorger kan worden afgehandeld met toestemming van de ontvanger. Over andere voorzorgsmaatregelen en internationale pakketten verstuurd door DHL is tot op heden weinig bekend.

DPD geeft aan dat er geen beperking vanuit de overheid zijn opgelegd voor het versturen van pakketten buiten Nederland. Wel zijn er doordat bijvoorbeeld horecagelegenheden zijn gesloten in veel landen uitzonderingen. Zo is bijvoorbeeld de zaterdag levering in Frankrijk momenteel stilgelegd.

Bij DPD hoeft er ook niet getekend te worden voor ontvangst wegens het vermijden van fysiek contact. Er zijn twee mogelijkheden voor de klant: de ontvanger kan een half uur voor de bezorging een neerzettoestemming geven. De bezorger stuurt dan een bericht als het pakket is neergezet. Een andere mogelijkheid is dat de bezorger een foto maakt van het pakket voor jouw deur als bewijs.