Lange haren in de nek, aan de bovenkant wat korter en opgeschoren aan de zijkanten, het matje was één van de grootste haartrends van de jaren ’80. Het kapsel was bij mannen erg geliefd en ook iedere voetballer had er één. De afgelopen jaren werd het kapsel al meerdere keren gespot op de catwalk en inmiddels verplaats de trend zich van de catwalk naar de straat. Kappers in het Verenigd Koninkrijk geven aan steeds vaker een matje te knippen bij hun klanten en het gaat niet lang meer duren voordat de trend in Nederland overgenomen wordt.

In 2007 stond het kapsel centraal in de serie New Kids, waarbij 5 hangjongeren uit Maaskantje een matje droegen. Na de Nederlandse serie werd het stil rondom de haarstyle, tot nu. Het matje anno 2019 staat voor het maken van een statement: niet op het gebied van mode, maar vanuit de gendervrije gedachte. 

Genderneutraliteit

Binnen de mode-industrie heerst een gevoel van vrijheid, en we bevinden ons in een tijdperk waarbij iedereen kan zijn wie ze willen. Het matje maakt geen onderscheid tussen geslacht waardoor het kapsel gedragen kan worden door zowel mannen als vrouwen. Het roept een androgyn gevoel op en zorgt voor genderneutraliteit.

Een andere verklaring voor de terugkeer van het matje is de afkeer tegen de ideale schoonheid. In reclames worden vaak vrouwen gezien met lange lokken en mannen met een kort kapsel. Er wordt door dit standaard beeld in de reclame-industrie gesuggereerd dat vrouwen alleen mooi zijn met lang haar en mannen met kort. We erkennen gelukkig steeds vaker dat de ideale schoonheid niet bestaat en laten op bijzondere manieren zien dat het anders kan. 

Nieuw kapsel nodig?

Hoewel je het matje nu nog niet veel ziet in Nederland, gaat het kapsel de komende jaren populair worden. Mocht je toe zijn aan een nieuw kapsel en genderneutraliteit steunen, dan is het matje wellicht wat voor jou. Ook als je nog niet toe bent aan dit opmerkelijke kapsel zullen onderstaande foto’s in ieder geval wat jeugdherinneringen oproepen.