De hele wereld is in de ban van het coronavirus en nu het virus ook in Italië levens heeft geëist, lijkt het probleem groter dan van tevoren werd gedacht. Dat het COVID-19 virus niet alleen maar mensen treft blijkt wel uit de berichtgeving van diverse nieuwssites. Bedrijven geven aan last te hebben van het coronavirus en alle maatregelen die daarbij komen kijken. Ook modebedrijven dragen de consequenties; dit is de impact van het COVID-19-virus tot dusver op de mode-industrie.

Fashion weeks aangepast en afgelast door coronavirus

Januari en februari staan voor de mode-industrie ieder jaar weer in het teken van de Fashion Weeks. Het modespektakel, dat twee keer per jaar plaatsvindt in diverse steden over de hele wereld, kreeg dit jaar een andere lading. De Fashion Weeks van Beijing en Shanghai werden al volledig afgelast wegens het coronavirus en ook de Denimbeurs in Hong Kong werd geannuleerd.

Het COVID-19-virus treft niet alleen de Fashion Weeks in China, ook tijdens de London en New York Fashion Week werd ervaren wat het virus allemaal met zich mee brengt. Aziatische ontwerpers cancelde hun presentaties en de overige shows waren opvallend rustig. Door het reisverbod dat veel Chinese ondernemers en journalisten opgelegd kregen, waren zij niet in staat om fysiek aanwezig te zijn op de events.

Afgelopen weekend werd bekend dat het coronavirus ook in Italië heeft gezorgd voor veel besmettingen en enkele doden. Vooral de provincie Lombardije, met Milaan als hoofdstad, ligt in het getroffen gebied. Tegelijkertijd werd afgelopen weekend de Milaan Fashion Week gehouden. De angst voor het COVID-19-virus is groot, daarom besloot Armani hun nieuwste collectie te showen zonder publiek. De show werd uitgezonden door middel van een livestream en kon worden gevolgd via diverse social media kanalen.

Omzetdaling door gesloten winkels en minder vraag in China

Een omzetdaling voor een aantal bedrijven kan niet uitblijven na de grote uitbraak in China. Het coronavirus leidt tot een gedwongen sluiting van winkels en de vraag vanuit de Chinese bevolking naar modeartikelen is momenteel laag. Voor het luxe-segment wordt zelfs een omzetdaling verwacht maar liefst 13% in 2020. Het rapport van Altagamma en BCG, dat in handen is van Voguebusiness, stelt dat er aankomend jaar tot 40 miljard euro minder zal worden uitgegeven aan luxegoederen dan in 2019.

Dat het virus daadwerkelijk impact heeft op de inkomsten van (luxe) bedrijven blijkt uit het opmerkelijke aantal persberichten over omzetdalingen en sluitingen van winkels in China. Zo geeft Burberry aan 24 van de 64 shops op het vaste land te hebben gesloten en ook sloten 150 shops van Capri Holding (bekend van Jimmy Choo en Versace) hun deuren. De organisatie achter merken als Vans en Timberland, VF Corp, sloot 60% van de Aziatische shops.

Sport-en lifestylemerk Adidas ziet zelfs een omzetdaling in China van 85% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook Puma’s bericht over hun recordomzet van 5,5 miljard euro van vorig jaar is minder rooskleurig als je naar de feiten kijkt. De grootste groei was te zien in China en India. Door het COVID-19-virus heeft Puma al de helft van Aziatische winkels moeten sluiten en zien ze minder Chinese toeristen in hun winkels in andere landen.

Voorraden komen in gevaar door COVID-19

Afgelopen weekend sloeg Twitter op hol, niet om het coronavirus zelf, maar om de plotselinge en extreme prijswijzigingen van Coolblue. Ook de defecte affiliatelinks waren onderwerp van gesprek. Via Google shopping was het bedrijf, op enkele producten na, niet meer te vinden en via vergelijkingsites zoals SuperSales leidde de links tot een errorpagina. Niemand wist of had een vermoeden waar de plotselinge wijziging in strategie vandaan kwam. Coolblue houdt de lippen stijf op elkaar en ook medewerkers zijn geïnstrueerd wat ze wel en niet mogen zeggen tegen de media. Totdat er gister een mail werd uitgestuurd naar de partners van Coolblue. De verandering van strategie blijkt alles te maken te hebben met de terugloop van de productie in China. Tot nu toe heeft Coolblue nog voldoende voorraad, maar het bedrijf speelt in op de schaarste die zal ontstaan, waarschijnlijk door het coronavirus, al wordt dat niet letterlijk als oorzaak genoemd.


Het COVID-19-virus heeft geleid tot de sluiting van veel kledingfabrieken in de getroffen regio’s op het Chinese vaste land. Fast Fashion keten Primark, die bekend staat om de productie in Aziatische lage-loon landen, geven aan voorlopig voldoende voorraad in huis te hebben. Wel beseft het bedrijf dat de aangelegde voorraad maar een tijdelijke oplossing biedt en er gewerkt wordt aan het onderbrengen van de productie bij andere fabrieken. Dat is volgens het bedrijf lastiger dan het lijkt. De gesloten fabrieken in China hebben ieder hun eigen expertise en het is ingewikkeld om de productie van deze artikelen te verschuiven naar een andere fabriek en/of land. 

China is verreweg de grootste exporteur van kleding ter wereld. De sluiting van de fabrieken door het coronavirus heeft daardoor een ongekend effect op de mode-industrie. Bovengenoemde organisaties zijn niet de enige, de sluiting van de fabrieken treft veel bedrijven wereldwijd.