De piek van de coronacrisis is voorbij, het leven wordt langzaam weer normaal en het hamsteren is definitief afgelopen. Naast dat Nederlanders aan het begin van de intelligente lockdown massaal wc-papier kochten, zagen we ook bij SuperSales een aantal opmerkelijke stijgingen en dalingen in de verkopen. Terug blikkend op de afgelopen drie maanden, welke producten kochten we tijdens de lockdown en welke absoluut niet. Ofwel, wat was hot en not in tijden van de coronacrisis.

Dit was HOT tijdens de coronacrisis

Vitamines & supplementen

Eerst het verzoek om thuis te blijven werken, dan een sluiting van de scholen, restaurants en cafés. Dat het coronavirus niet zomaar een griepje was werd voor ons allen wel duidelijk in week 11 van 2020. De schrik zat er goed bij velen goed in, dat bleek ook uit de extreme groei in verkopen onder vitamines en supplementen. In week 12 en 13 van 2020 werden er namelijk maar liefst 5 keer zoveel vitamines verkocht als in de twee weken ervoor.

Haarkleuringen

Officieel sloten de kappers pas in week 13 van 2020, maar al sinds week 11 ontstonden er discussies over hoe veilig het uitoefenen van het kappersberoep was door het coronavirus. Veel kappers sloten zelfstandig hun deuren, maar ook klanten voelde de bui waarschijnlijk al hangen. In week 12 van 2020 besloten jullie voor de zekerheid alvast wat haarverf in te slaan. In vergelijking met een week eerder werden er in week 12 maar liefst vijftien keer meer haarkleuringen verkocht.

Trainingspakken

Sinds dat de overheid in week 11 van 2020 het advies gaf om thuis te werken, hebben we onze ‘normale’ garderobe massaal verruilt voor comfortabele kleding. Vooral trainingspakken werden immens populair; in de periode van week 10 t/m week 20 van 2020 werden er 28 keer meer trainingspakken verkocht dan in diezelfde weken van 2019.

Ondergoed en lingerie

Of we nu massaal besloten onze ondergoedlade op te ruimen of dat we wat vaker met onze partner in de slaapkamer doorbrachten, één ding was duidelijk; ondergoed en lingerie gingen als warme broodjes over de toonbank. Sinds de toespraak van de minister-president in week 12 steeg het aantal lingerie aankopen. In week 18 is de piek te zien; in vergelijking met week 18 van 2019 werd er 3,5 keer zoveel lingerie verkocht. Voornamelijk de bh’s waren erg in trek.  

Hardloopschoenen

Hardlopen, het was ongeveer de enige sport die nog wél was toegestaan sinds de intelligente lockdown. Het is dan ook niet heel vreemd dat hardloopschoenen ineens extreem populair werden. In het midden van de coronacrisis, week 17 van 2020, was de verkoop van hardloopschoenen op zijn max. Er werden in die week maar liefst 8 keer meer hardloopschoenen verkocht in vergelijking met diezelfde week van 2019.

Seksspeeltjes

Afstand houden tijdens een date; het kan, maar makkelijk is het niet. Zeker als je samen in bed eindigt is de 1,5 regel niet meer aan te houden. Daten was dan ook uit den boze, en seks hebben met een ‘onbekende’ was al helemaal not done. Voor stelletjes betekende de crisis juist het omgekeerde; door het velen thuis zitten werd er wellicht wat vaker samen het bed ingedoken. Single of relatie, vooral in de week van koningsdag werd er veel plezier beleefd in de slaapkamer. In die week werden er drie keer zoveel seksualiteit producten, waaronder seksspeeltjes en condooms, verkocht dan rondom Koningsdag van 2019.

Dit was NOT tijdens de coronacrisis

Kostuums & pakken

Niet meer naar kantoor, geen zakelijke afspraken meer, waarom nog een pak dragen als toch niemand je ziet? Dat strak in pak werd verruild voor comfortabel in een trainingspak was duidelijk. Sinds de persconferentie in week 11 van 2020 daalde het aantal verkopen op de afdeling kostuums en pakken. In week 18 van 2020 was het dieptepunt; er werden in die week 10 keer minder pakken en kostuums verkocht dan in diezelfde week van 2019.

Jurken

Hoewel de temperaturen hoog opliepen tijdens de coronacrisis, bleef de verkoop van jurken dit jaar achter. Het heeft waarschijnlijk alles te maken met het thuis blijf advies. In week 10 t/m 20 van 2019 was 18,7% van alle verkochte dameskleding een jurk. In diezelfde weken van dit jaar, week 10 t/m 20 van 2020, was slechts 15,8% van alle verkochte dameskleding een jurk. 

Babyspullen

Zwanger zijn tijdens de coronacrisis is niet niks, en een babyuitzet kopen kon dan ook best nog wel even uitgesteld worden. Toeval of niet, sinds week 13 van 2020 daalde het aantal verkopen op de babyafdeling van SuperSales. In week 17 zagen we het dieptepunt; er werd toen slechts een vierde van alle babyproducten verkocht ten opzichte van week 12 van 2020.